Vad är digital kommunikationsmognad?

Den digitala transformationsresan för svenska organisationer har sannolikt bara börjat. Vi som jobbar med KIX Kommunikationsindex vill ta reda på vad som utmärker digital kommunikationsmognad. Vem står egentligen kommunikativt bäst rustad att möta vår digitala framtid?

Vad utmärker en hög digital kommunikationsmognad — och varför är det viktigt att veta? I kölvattnet av pandemin har närapå alla organisationer tvingats till stora omställningar och många experter har noterat en intressant bieffekt: den digitala transformationstakten har accelererat.

Vi lever redan i en värld som har digitaliserats på många områden. Och givet stora landvinningar på områden som maskininlärning, neurala nätverk och kvantumdatorer så står större utmaningar för dörren än de vi har bakom oss. För organisationer kommer sannolikt en stor del av dessa utmaningar vara av kommunikativ natur. 

I min roll som vd för KIX Kommunikationsindex har jag inte bara förmånen av att få arbeta nära vårt forskarteam — jag får också möjlighet att löpande diskutera kommunikationsfrågor, stora som små. Då jag har arbetat med digitala omställningsfrågor sedan 2005, så vill jag gärna ge en första inblick i vårt arbete med att ta fram en ny påbyggnadsmodul med digitalt fokus. 

Den digitala omställningen ökar trycket på kommunikatören

Den digitala transformationen har skapat en rad nya specialistkompetenser i vårt professionella närområde. Digital marknadsföring. Marknadsföring i sociala medier. Sökordsmarknadsföring. E-postmarknadsföring. Inbound-marknadsföring. Programmatisk marknadsföring. Viral marknadsföring. Innehållsmarknadsföring. Listan på framväxande kompetenser kan göras lång. 

Men notera gärna att det handlar marknadsföring.
Handlar inte digitalt minst lika mycket om kommunikation?

Som kommunikatörer vet vi vad som sedan händer. I de privata bolagen fortsätter marknadsavdelningen att kampanja för produkter och tjänster. Digitalt är bara en ytterligare pusselbit i den köpta mixen. Och i de offentliga bolagen så lyser marknadsföringen av fullt naturliga skäl med sin frånvaro. 

Så vad som händer är att ansvaret för allt som inte direkt har med köpt digital kampanjmedia att göra landar i knäet på kommunikationsavdelningen. Ofta sker detta långsamt, i en sorts stillhet. Och utan att några strategiska principbeslut fattats, utan att tillräckliga resurser allokerats.

Kommunikatören — den digitala spindeln på nätet

Enligt PESO-modellen (Paid, Earned, Shared, Owned) landar ett stort ansvar för digitala kanaler på kommunikationsavdelningen. Men de befintliga specialistkompetenserna har i stort sett rört sig i en annan riktning. De har rört sig mot ett landskap som lockat med större budgetar och tydligare ROI — marknadsföring. 

Samtidigt handlar det digitala medielandskapet till stor del om kommunikation. Om att lära sig att lyssna på ett nytt sätt. Det handlar om publiker som är betydelsefulla utan att vara potentiella köpare av tjänster och produkter. Det handlar om ömsesidiga relationer präglade av frivillighet. Och det handlar inte minst om hur vi framgångsrikt kommunicerar digitalt inom organisationer. 

En stor del av ansvaret för sociala medier landar på kommunikationsavdelningen. Detsamma gäller svåra frågor om integritet, säkerhet och regelefterlevnad i den digitala kommunikationen. Vi blir ansvariga för de digitala kommunikationsytorna internt. Vi blir ansvariga för att uppdatera sajten på ett sätt som attraherar konverterande organisk söktrafik. Och att skriva och skicka nyhetsbrev på ett sätt som växer organisationens e-postlista, förstås. 

Och utöver att handskas med traditionella medierelationer behöver vi nu även handskas med såväl sociala influerare som elaka nättroll i kommentarsfälten. 

Till detta tillkommer förstås det grundläggande arbetet med att utveckla och ständigt förnya digitala kommunikationsstrategier. Det börjar ofta med förmågan att kunna tillskansa sig nya avancerade verktyg för monitorering och webbanalys.  

I nuläget tyder inget på att de digitala kraven på kommunikatören kommer att minska. Tvärtom. Samtidigt hör vi larm om skenande ohälsotal i kommunikationsbranschen. Hm. 

Vad innebär en hög digital kommunikationsmognad?

KIX Kommunikationsindex mäter kommunikationsmognad inom fem validerade områden  som visar vad som utmärker organisationer där kommunikationen på bästa sätt skapar maximalt värde. På samma sätt har vi genomlyst den internationella akademiska kommunikationsforskningen för att identifiera vad som kännetecknar en organisation med hög digital kommunikationsmognad. 

Några utgångspunkter för vår forskning: 

En hög digital kommunikationsmognad handlar inte om  att vara mest aktiv i flest digitala kanaler. En hög digital kommunikationsmognad kännetecknas istället av den strategiska förmågan att göra rätt saker med rätt resurser. Detta kräver en förmåga att kunna formulera problemen och tillskansa sig rätt förutsättningar för att kunna skapa värde. 

Det kan även vara så att det handlar om existerande attityder och narrativ. Det som i en mogen organisation är spännande och utmanande blir lätt slitsamt och frustrerande i en omogen. 

Precis som när vi mäter kommunikationsmognad generellt blir det därför viktigt att mäta den digitala mognaden inte bara hos kommunikatörerna, utan även hos alla chefer och medarbetare. Det är nämligen alla de som bidrar till organisationens kommunikationsmognad. 

Så mäter du din digitala kommunikationsmognad

Vårt forskarteam på KIX Kommunikationsindex har nu utvecklat en påbyggnadsmodul för att mäta Digital kommunikationsmognad. Den data vi samlar in blir därmed jämförbar och blir ett värdefullt tillskott till vår redan starka benchmark-databas. Vi tror att denna påbyggnadsmodul blir ett värdeskapande och lockande tillägg för alla våra framtida kunder. 

Och precis som för vårt stora KIX-index, så kommer denna påbyggnadsmodul bara bli bättre och bättre för varje organisation som väljer detta tillval. Mer data innebär att vårt forskarteam kan stärka validitet och reliabilitet och därmed ge ännu  tydligare rekommendationer. 

Med det sagt står vi nu inför att locka organisationer att faktiskt genomföra de första skarpa mätningarna av digital kommunikationsmognad. Detta blir då ett tillägg till den befintliga mätningen av en organisations kommunikationsmognad. 

Så, vi ser fram emot att lansera detta nya verktyg för att mäta digital kommunikationsmognad! 

Om er organisation skulle vara intresserade av att veta mer, kontakta gärna mig på jerry.silfwer@allincomm.se för en 30-minuters demo i närtid. 

Jerry Silfwer

Jerry Silfwer är vd och senior kommunikationsrådgivare på KIX Kommunikationsindex. Han har nominerats elva gånger av Cision Scandinavia till Sveriges digitalt mest inflytelserika kommunikationsrådgivare, en utmärkelse som han vann 2016. Jerry skriver om strategisk kommunikation på PR-bloggen Doctor Spin.

https://doctorspin.net
Föregående
Föregående

Whitepaper: Lärdomar från KIX benchmark-databas

Nästa
Nästa

Vill du växa med KIX? – Konsultuppdrag på distans inom kommunikation