Andrea Jovell: “En gång kommunikatör, alltid kommunikatör!”

Varför mäter vi kommunikation? Närhelst vi får chansen passar vi på KIX på att ställa den frågan till duktiga kommunikatörer i branschen.

Andrea Jovell.jpg

Andrea har stor erfarenhet inom kommunikation, i synnerhet inom näringslivs- och verksamhetsutveckling. Idag är hon marknads- och kommunikationschef på Göteborg & Co.

I intervjun kan du läsa om varför Andrea tycker det är viktigt att mäta kommunikationen. Och vilka tips hon har för att jobba hemifrån i dessa tider!

Hej Andrea! Du är ju marknads- och kommunikationschef på Göteborg & Co. När någon frågar vad er organisation gör, hur brukar du svara då?

Ofta säger jag att Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad, det beror lite på förförståelsen hur vi beskriver det vi gör. Iallafall: vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg, vi är en samverkansplattform för besöksnäringens utveckling i göteborgsregionen med 13 kommuner. Det är runt 100 anställda på Göteborg & Co, varav ungefär 30 personer på avdelningen Marknad & Kommunikation.

Göteborg är utsedd till världens mest hållbara destination flera år i rad. För besökare är det göteborgarna och den mysiga atmosfären som lockar, tillsammans med Sveriges största besöksmål Liseberg, Universeum som är  Sveriges nationella vetenskapscenter och Göteborgs skärgård till exempel. Göteborg & Co är också moderbolag i koncernen med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater.

Många i kommunikationsbranschen känner ju igen ditt namn från ditt engagemang i branschen Varifrån kommer ditt engagemang för kommunikationsfrågor?

 Vi är många som gillar att jobba med kommunikation. Som ung ville jag bli antingen veterinär eller journalist men det blev kommunikatör istället. Hur kan man förresten inte vara engagerad i kommunikationsfrågor? Det är ju dialog och kommunikation som för utvecklingen framåt, skapar möten mellan människor och får livskvaliteten att öka.

Jag tycker om människor och är en nyfiken och ganska orädd person, kanske en god kombination för vår yrkesroll?

Om du fick ta med dig en enda bok om kommunikation till en öde ö, vilken bok skulle det då bli?

Vilken bra fråga! Kan man förvandla boken till ett medlemskap i Clubhouse som jag nyss upptäckt då får det bli det?

Vad är det bästa respektive det värsta med kommunikatörsyrket, enligt dig?

Börjar med det värsta som på något vis samtidigt är  det bästa. Kommunikationsarbetet sover aldrig, tar aldrig rast, har ingen semester, når över tidszoner, språk- och kulturbarriärer, tvärs över värderingar, statsskick, ond och god och kan med dess intensitet leda till eventuell utbrändhet.

Det bästa? En gång kommunikatör, alltid kommunikatör. Oavsett vad du är med om i livet så bär du alltid perspektiven och insikten om det goda samtalet  med dig.

Göteborg & Co har ju stöttat KIX kommunikationsindex tidigare under vår forskningsfas när vi testade verktyget — något som vi på KIX är mycket tacksamma över! Varför är det så viktigt att mäta kommunikation, enligt dig? Och vilka är de största utmaningarna?

Göteborg & Co är en samverkansplattform för att utveckla en hel näring. Året innan coronapandemin var vi över 20,000 personer i branschen i området, och omsatte strax under 40 miljarder och besökarna kom från hela världen. Den turistiska produkten innehåller många komponenter, ingen levererar ensam en god upplevelse, allt hänger ihop.

Alla som jobbar på Göteborg & Co kommunicerar, och de flesta i besöksnäringen är goda kommunikatörer med ett öppet sinne. Samtidigt vill vi lära mer, vässa oss, prova nytt. Tillsammans försöker vi finna dessa vägar. Och det är här kommunikation, kommunikativa organisationer och kommunikativt ledarskap kommer in. Det mesta vi gör sker i samtal och dialog, vi är i förtroendebranschen, våra samarbeten sker på frivillig grund. Det ska vara enkelt, roligt och givande att jobba med oss.

Våra värdeord mänsklig, inspirerande och pluralistisk ska genomsyra all kommunikation. 

Genom att använda KIX och verkligen mäta kan vi få fram ett nuläge som kan utgöra grunden för en målsättning, för att sedan arbeta fram aktiviteter som främjar önskad förflyttning. En längtan efter progression driver utveckling. Eller om det kanske är tvärtom?

Hur går dina tankar inför den kommande KIX-mätningen som Göteborg & Co ska genomföra tillsammans med forskarteamet?

Vi behöver göra en uppföljning av hur det står till med kommunikationsmognaden, helt klart. Dels har besöksnäringen helt nya förutsättningar i och med coronapandemin, dels har vi bytt VD vilket förstås präglar ledarskapet. Vi är glada att med hjälp av KIX och akademisk expertis kunna lyfta verksamheten ytterligare med hjälp av kommunikation. Möjligen kan vi då också bidra till intressanta forskningsresultat och inspirera fler att jobba med sina respektive organisationers kommunikationsmognad.

Till sist: Vad är ditt bästa tips för att jobba hemifrån så här i Covid-19-tider?

Promenera varje dag, lyssna på underbar musik, ge dig naturupplevelser. Var snäll mot dig själv och andra. Skaffa större skärm.

Vi tackar Andrea Jovell för intervjun och hennes insiktsgivande svar. Det blir spännande att följa Andrea och Göteborg & Co i framtiden och se hur deras KIX-mätning kommer till användning. Lycka till!

Vill du se fler branschprofiler intervjuas för att lära dig mer om hur andra tänker kring mätning av kommunikation? Följ oss på sociala medier och tipsa oss gärna om nästa person att intervjua!

Jerry Silfwer

Jerry Silfwer är vd och senior kommunikationsrådgivare på KIX Kommunikationsindex. Han har nominerats elva gånger av Cision Scandinavia till Sveriges digitalt mest inflytelserika kommunikationsrådgivare, en utmärkelse som han vann 2016. Jerry skriver om strategisk kommunikation på PR-bloggen Doctor Spin.

https://doctorspin.net
Föregående
Föregående

Publicitet om KIX kommunikationsindex

Nästa
Nästa

Utveckla er organisations kommunikationsmognad