Publicitet om KIX kommunikationsindex

Emellanåt uppmärksammas KIX kommunikationsindex och den forskning vi arbetar med. I den här bloggposten kan du få en enkel överblick över de gånger som KIX har uppmärksammats.

2021-03-25: Catrin Johansson intervjuas av Mats Ågebrant på Näringsnytt

Naringsnytt.jpg

Catrin förklarar vad KIX Kommunikationsindex är för någonting och hur organisationer kan tjäna på att göra en KIX-undersökning. Vi får även några insikter i vad som kännetecknar en kommunikationsmogen organisation.

“Du kan ha hur många kommunikatörer som helst men om inte ledningen eller resten av organisationen förstår vad man ska använda dem till och de är separata i någon egen funktion eller verksamhet, de stöder inte verksamheten, ja då händer det ju ingenting.”

2020-11-22: PR-profilen från Alnö leder unikt bolag: “Jag brinner för det här”

ST.png

Sundsvalls Tidning skriver om Jerry Silfwer och hans bakgrund från Sundsvall. Man kan också läsa om Jerrys resa inom PR som började i Sundsvall och fortsatte till München, London, New York och till slut Stockholm.

– Det var spännande och lärorikt att få upptäcka att alla i världen inte jobbar som vi gör i Sverige. Det gav mig också ett självförtroende att se att jag kunde uträtta saker i ett internationellt bolag.

– Jag brinner för det här. Nu kommer jag in för att få ut KIX som ett varumärke.

2020-11-18: Intervju med Catrin och Christina på KIX Kommunikationsindex

Artikel.png

Catrin och Christina blir intervjuade av Jakob Rydberg och Jakob Mjöbring i podcasten “Digital marknadsföring i spenaten”. Här pratas det om varför det är viktigt att mäta kommunikation och vad begreppet kommunikationsmognad betyder.

– Vi har sett att organisationer är olika duktiga på sin kommunikation och många inte känner till forskningen på området. Man skulle kunna göra mycket mer om man visste hur man skulle kunna gå tillväga. Så då föddes den här idén om ett index där man kan se vilken kommunikationsmognad ens organisation har, säger Catrin Johansson.

2020-11-05: KIX först ut med mätning av kommunikationsmognad

11-05.png

Dagens Opinion skriver ett utförlig reportage om KIX kommunikationsindex där man får insikt i företaget. Man får bland annat veta vilka som ligger bakom KIX och varifrån de fick idén att starta företaget ifrån.

– KIX tre grundare arbetar operativt i bolaget med fokus på forskning och utveckling. Vi har en person som jobbar med kundkontakter och resultatsammanställningar och andra mer administrativa uppgifter. Vi har också tre partners som är kommunikations- och organisationskonsulter som finns till hands för våra kunder när man vill ha mer stöd i undersökningen, uppföljning, implementering av resultat, osv. Och så nu jag, förstås, säger Jerry Silfwer.

2020-11-03: Dr Spinn blir mät-vd

DR.png

Dagens opinion skriver om KIX rekrytering av Jerry Silfwer som vd. Man kan läsa om hur Jerry som konsult pratat om vikten av att mäta kommunikation. Med KIX så får han nu möjligheten att omsätta detta i handling.

— Jag har suttit i Branschrådet för Mittuniversitetet, så när jag fick höra att de sökte vd för att ta forskningen ut i näringslivet så kastade jag in min hatt i ringen direkt. Jag har alltid haft ett intresse för datadrivet ända sedan min tid som vice vd för Whispr Group i New York, säger Jerry.

2020-11-03: Pr-profilen Jerry Silfwer som ny vd på KIX kommunikationsindex

Resume.png

Resumé skriver om Jerry Silfwers tillträde som vd på KIX kommunikationsindex. Vi får även läsa om hur tankarna gick när man bestämde sig för just Jerry.

– Efter ett antal framgångsrika kundprojekt har efterfrågan ökat så pass att vi behöver öka takten. Vi valde Jerry som ny vd dels eftersom han är en inspirerande kommunikatör och ledare, men dels också eftersom han är en passionerad kommunikationsnörd precis som oss andra, säger Catrin Johansson.


— Fler behöver mäta sin kommunikation på vetenskapliga grunder, anser jag. KIX bygger på åratal av studier och 19 miljoner kronor i forskningsanslag och mätverktyget identifierar styrkor och svagheter i den egna kommunikationen. Under rådande pandemi tror jag det är klokt att blicka inåt och säkerställa den egna kommunikationsförmågan först, säger Jerry Silfwer.

2020-11-03: Startupbolaget KIX kommunikationsindex rekryterar PR-profilen Jerry Silfwer

Biz.png

BizMaker uppmärksammar rekryteringen av Jerry Silfwer som vd.

2020-05-18: Kommunikatören som verksamhetsutvecklare - Ny forskning om värdet av kommunikation i organisationen

SK.png

Sveriges Kommunikatörer skriver om Catrin Johansson och hennes forskning kring organisationskommunikation. Hon förklarar vad forskningen säger är viktigt för att kunna uppnå affärs- och verksamhetsmål samtidigt som man tänker hållbart.

Verksamhetsutveckling för kommunikatörer handlar om att driva värdet av kommunikation i relation till mål, intressenter och kärnvärden i organisationen.

2019-11-01: Forskningsartikel publiceras i Public Relations Review

PRR.png

2019 publiceras forskningen som KIX kommunikationsindex är baserad på i den ackrediterade akademiska tidskriften Public Relations Review. Författarna, och grundarna av KIX, är Catrin Johansson, Christina Grandien och Kicki Strandh.

2018-09-18: KIX - en lyckad produkt av satsningen Forskningsdriven innovation

Holding.png

Mittuniversitetet skriver om bakgrunden till KIX kommunikationsindex och hur universitetet har hjälpt till och stöttat från start. 2015 fick KIX ta del av medel för nyttiggörande forskning som har varit till stor nytta.

— Vi startade ett forskningsprojekt för att utveckla ett index tillsammans med 11 olika organisationer, men efter att vi teoretiskt hade testat olika områden hade pengarna tagit slut, och vi ville gärna fortsätta kvantitativt för att validera metoden, säger Catrin Johansson.

2016-10-27: Nytt verktyg mäter organisationers förmåga att kommunicera

2016.png

Forskning.se skriver om den inledande fasen av det som skulle bli KIX Kommunikationsindex. Tio organisationer och företag deltar i forskningsprojektet som går ut på att ta fram kommunikationsindexet.

– Idag är kunskapen ojämnt spridd och tillämpad i olika typer av organisationer, därför finns behov av en generell utvärderingsmetod som värderar kommunikationsmognaden, och konkreta forskningsbaserade verktyg och metoder som utvecklar kommunikationsförmågan, säger Catrin Johansson.

Föregående
Föregående

Går det att mäta kommunikation?

Nästa
Nästa

Andrea Jovell: “En gång kommunikatör, alltid kommunikatör!”